Většina z nás na autech vždy předělá. Bohatí však mají opět výhodu. Na koupi drahého auta neztratí ani cent. Naopak už po pár letech mohou inkasovat zisk. Toto je pět příkladů toho, když je auto skvělou investicí.
Automobilovým tématem posledních měsíců je zdražování. Nedostatek čipů a dalších dílů v dodavatelském řetězci zabránil výrobcům vyrábět v původně naplánovaný objem aut. Výsledek? Je jich málo, dlouho se na ně čeká a ještě k tomu jsou stále dražší a dražší. Tato situace má dokonce vliv i na trh s „jízdenkami“. Ani tím se zdražování nevyhnulo.
„V poslední době vidíme v celé Evropě ztenčování nabídky kvalitních ojetých aut,“ říká Jakub Šulta, generální ředitel mezinárodního on-line tržiště s ojetými vozy Carvago.com. „Zákazníci si nechávají svá stávající vozidla déle, protože je prostě nemohou nahradit novými, av případě mladších ojetých aut s nižším počtem najetých kilometrů zase stoupá zájem těch, kteří dříve upřednostňovali nová vozidla. To ve výsledku žene ceny ojetých automobilů směrem vzhůru.“
‘Jízdenky’ jako luxus? Jejich ceny od začátku pandemie neustále rostou
Jenže auto může být také investicí. Bohužel pro většinu z nich platí, že jsou drahé už jako nové. No a čím jsou starší, tím jsou dražší. Carvago uvádí pět příkladů takových investičních aut, které za poslední roky zvýšily nadstandardně svou hodnotu. Nemluví však o extrémech, jakými jsou nejvzácnější veterány typu Ferrari 250 GTO z šedesátých let, které před pár lety změnilo majitele za údajných 62 milionů eur, ale o autech s věkem do 10 let a do 160 000 najetých kilometrů, na které se specializuje.

Všechny pocházejí z nabídky tohoto mezinárodního „tržiště“ as odstupem času by se mohly ukázat jako výhodná investice. „Určitě netvrdíme, že tyto modely budou ve stejné míře stoupat na ceně iv budoucnosti,“ upozorňuje Šulta. „Ceny sběratelských unikátů se řídí jinými zákony než zbytek trhu. Naše analýzy však ukazují, že celkový převis poptávky bude pokračovat i během roku 2022. Proto nedoporučujeme odkládat koupi ojetého vozidla v naději, že ceny začnou klesat. Naopak, minimálně v příštích měsících budou růst.“